Actueel
Destinationmakers3987 kilometer wandelroutes in Noord-Holland
3987 Kilometer aan gemarkeerde wandelroutes in Noord-Holland, een mijlpaal en een uitdaging tegelijk.'Het belang van recreatieve routenetwerken is algemeen erkend: routenetwerken maken landschap goed toegankelijk, dragen bij aan spreiding van toeristen en recreanten, en geven een impuls aan de...
5 jaar samenwerking Vias Verdes
Zes jaar geleden fietste ik hoogzomer met mijn gezin mijn eerste Vía Verde in Catalonië. Op de Fiets en Wandelbeurs stonden we stil bij vijf jaar samenwerking. Met mijn partner in crime Marion Hoogwegt, die vanaf dag een enthousiast was om deze routes in Nederland op de kaart te zetten. En met...
Fietsvakanties worden alleen maar populairder
Fietsvakanties worden alleen maar populairder. Een trend die ik zelf al had ontdekt en nu ook door een onderzoek van ABN AMRO is aangetoond.'55-plussers zijn reislustiger dan ooit, zo blijkt uit een analyse door ABN AMRO. Het belang van deze groep voor de reiswereld neemt vanwege de vergrijzing en...
Van Gogh in Drenthe
Met de verbeeldingskracht van Van Gogh een meer impactvol verhaal vertellen: een marketingtool of een inspiratiebron? Met deze pakkende openingsslides op de #toerismetop vertelde Elizabeth Stoit hoe Marketing Drenthe het werk en de omzwervingen van Van Gogh in deze omgeving heeft gekoppeld aan het...
TPT een route met een verhaal
Verhalen vertellen aan de hand van routes, hoe leuk is dat?
In Spanje kan je prima fietsen op de Vías Verdes maar hoe zit dat in de UK? Niet echt een voor de hand liggend fietsland. Wij houden van avontuur en namen de proef op de som met de Trans Pennine Trail, een coast to coast route van 350 kilometer dwars door Noord-Engeland. Een route met een mooi verhaal.
Een bewandelbaar landschap
Op een van de mooiste winterdagen van het afgelopen jaar organiseerde Wandelnet een inspiratiesessie in Kamerik. Het thema van de dag was ‘werken aan een bewandelbaar landschap’. Omdat we als Destinationmakers actief zijn met opdrachten over fiets- en wandelroutes was het nuttig om deel te nemen aan deze inspiratiesessie. We zagen dat er veel werk verricht wordt voordat een wandelaar het pad op kan. Een paar hoogtepunten van deze dag.
Op weg naar klimaatneutraaltoerisme
De Floriade in Almere was dit jaar het decor van de jaarlijkse Toerismetop, georganiseerd door het Ministerie van Economische zaken, het NBTC en de provincie Flevoland. Harde regen en wind, heel normaal voor de periode van het jaar, waren volop aanwezig en thema van gesprek over de...
‘Business Walk and Talk’ op het Noord-Hollandpad
Een groep eerstejaarsstudenten Creative Business van Hogeschool Inholland lanceerde in juni twee filmpjes over het concept buitenoverleg van de organisatie Business Walk and Talk en koppelde het aan de wandelmogelijkheden op het Noord-Hollandpad. Wandelen en werken, een gezonde combinatie Van alle...
Museum W: nieuwe hotspot in Limburg
Afgelopen weekend was de langverwachte opening van Museum W in Weert met daarbij de openingstentoonstelling Forever Endeavour van de kunstenaar Job Smeets, eigenaar van Studio Job. Voor het Limburg Magazine mocht ik eerder dit jaar Job Smeets interviewen, samen met de conservator van het...
Bloembollen decor wandeling Noord-Hollandpad
Kleuren doen zoveel met de mens, daar wordt je toch vrolijk van? Voor onze opdrachtgever het Noord-Hollandpad mocht ik afgelopen vrijdag de jaarlijkse seizoenwandeling organiseren, dit keer door de bloeiende bollen in de kop van Noord-Holland. Met gedeputeerde Ilse Zaal en projectleiders Astrid...
BUAS-studenten onderzoeken wandelaars op keuzegedrag
Hoe oriënteert een wandelaar zich in de wirwar van informatieaanbod? Hoe ervaart een 45-plusser de route en hoe deelt hij/zij de ervaring van de wandeling in vergelijking met jongere wandelaars? En hoe inspireren we als Destinationmakers, Wandelnet en Nivon, wandelaars om nieuwe routes te...
Vers van de pers: Limburg Magazine #2
Op 11 maart jl. vond in het nieuwe Museum W in Weert de feestelijke lancering plaats van het tweede Limburg Magazine in nieuwe stijl. Directeur van Limburg Marketing Giel Polman overhandigde het eerste exemplaar van het magazine aan kunstenaar Job Smeets. Limburg Magazine is een productie van...
Wandelen: populair, gezond en hip
De Nationale Wandelmonitor van Wandelnet levert ook dit jaar weer interessante cijfers en wetenswaardigheden over wandelen in Nederland. Een derde van alle Nederlanders maakte het afgelopen jaar een wandeling van 5 tot 10 kilometer, iets meer dan een keer per week. Van de Nederlanders ouder dan 16...
Wandelonderzoek: wat maakt een route interessant?
In opdracht van Destinationmakers.nl onderzochten studenten van Breda University of Applied Sciences diverse wandelroutes en de beleving daarvan bij verschillende leeftijdsgroepen. Daarbij keken ze naar de succesfactoren en gedrag voor, tijdens en na de wandeling van twee leeftijdscategorieën,...
Fietsen voor het klimaat van Breda naar Groningen
Van Breda naar Groningen, zo loopt de kustlijn van de toekomst als we geen maatregelen treffen tegen de klimaatveranderingen. Op maandag 14 juni fietsten 700 bekende en minder bekende wielrenners uit heel Nederland (een deel van) deze route van 375 km om aandacht te vragen voor het klimaat:...
Nieuw Limburg Magazine met routes en verhalen
In samenwerking met CMC Marketing & Media produceerde Destinationmakers.nl het nieuwe Limburg Magazine voor opdrachtgever Limburg Marketing. Op dinsdag 16 maart werd het eerste exemplaar officieel overhandigd aan Giel Polman, directeur van Limburg Marketing. De routes, natuurgebieden en...
Nog weinig animo voor zomervakanties
Voor de reisbranche was het een spannende week. Wat zou Mark Rutte op de persconferentie gaan zeggen over de zomervakantie…? Niet veel meer dan wat we al verwachtten. Per 15 juni mogen we weer naar een paar landen reizen, waaronder de voor Nederland belangrijke vakantielanden België, Duitsland,...
Citymarketing: wie kiest wordt gekozen
Omdat het alweer even geleden is dat we zelf op school zaten, houden we onze kennis op andere manieren bij. Bijvoorbeeld tijdens het afgelopen Nationaal Congres Citymarketing in Eindhoven. Het thema was Transformatie en Eindhoven was zelf het voorbeeld. Niet de meest toeristische plek op aarde,...
Vías Verdes: van vakantieplezier naar businessmodel
Van je eigen vakantie-ervaring een nieuw vakantieconcept maken? Ja hoor, dat kan! Toen Marjan vorige zomer met hoge temperaturen op haar mountainbike door het Spaanse binnenland fietste, begon die gedachte op te borrelen. Het zou toch mooi zijn als veel meer Nederlanders konden genieten van de Vía...
Marktonderzoek waar je wat aan hebt
De fietstrektocht wint aan populariteit. Uit het Fietsvakantieonderzoek 2019 blijkt dat de afgelopen twee jaar 103.000 mensen een fietstrektocht in eigen land maakten en dat ze dat gemiddeld 2,2 keer doen. Wat neerkomt op zo’n 227.000 tochten per twee jaar. Is dat een opvallend gegeven? Op zich...
Actief op het Noord-Hollandpad voor meerdere doelgroepen
Wandelaars in hokjes stoppen. Het lijkt tegenstrijdig, toch is het precies wat Wandelnet heeft gedaan. De stichting, die het wandelen in Nederland promoot, heeft zes type wandelaars gedefinieerd. Zo zijn er avontuurlijke wandelaars, gezellige wandelaars, georganiseerde, rustige, culturele en niet...