In opdracht van Destinationmakers.nl onderzochten studenten van Breda University of Applied Sciences diverse wandelroutes en de beleving daarvan bij verschillende leeftijdsgroepen. Daarbij keken ze naar de succesfactoren en gedrag voor, tijdens en na de wandeling van twee leeftijdscategorieën, 45-plus en 45-min. Waarom is bijvoorbeeld het Pieterpad een favoriete wandelroute?

Gastcollege

Voorafgaand aan het onderzoek presenteerde Destinationmakers.nl en Wandelnet online gastcolleges voor de studenten. Hierin belichtten we de infrastructuur en organisatie van wandelen in Nederland, gaven we uitleg over nationale en internationale wandelroutes en formuleerden we een aantal trends en ontwikkelingen.

Verschillen in doelgroepen

De uitkomsten van het kwalitatieve onderzoek toonden dat de jongere leeftijdsgroep zich minder goed voorbereidt; zij beslissen impulsiever en zoeken minder informatie vooraf. De groep oudere wandelaars (45-plus) daarentegen zoekt vooraf naar de verhalen, uitgebreide informatie en realistische beelden. Beide groepen vinden informatie over het weer en het soort pad (ondergrond) belangrijk.

 

 

 

 

 

 

Voor Destinationmakers.nl zijn dit soort onderzoeken waardevol en informatief. Wil je meer informatie over de opzet of de uitkomsten, stuur een mail naar marjan@destinationmakers.nl

Persoonlijk vond ik het extra leuk omdat het onderzoek plaatsvond op mijn ‘oude hogeschool’, de voormalige NHTV, nu BUAS. Ik wil Maike van Breda en Marian van der Ent hartelijk bedanken voor het aandragen van de opdracht en hun enthousiaste begeleiding.

#wandelonderzoek #wandelnet #bredauniversityofappliedsciences #pieterpad #wandelpin

Foto Pieterpad: Joyce Vervoort-Wandelpin