Hoe oriënteert een wandelaar zich in de wirwar van informatieaanbod?
Hoe ervaart een 45-plusser de route en hoe deelt hij/zij de ervaring van de wandeling in vergelijking met jongere wandelaars? En hoe inspireren we als Destinationmakers, Wandelnet en Nivon, wandelaars om nieuwe routes te ontdekken? Studenten van de Breda University of Applied Sciences onderzochten deze vragen voor het vak Customer Insights. Marjan Gielen van Destionationmakers.nl en Frank Hart van Stichting Wandelnet werden aan de start uitgenodigd om de studenten wegwijs te maken in de wereld van het wandelen.
Wandelaars en betrokken partijen
Tijdens het gastcollege kwamen de verschillende partijen die belang hebben bij de ontwikkelingen van het wandelen, wandelingen en wandelaars, aanbod. Zoals Stichting Wandelnet, een platform met informatie over langeafstandswandelingen, streekpaden en NS-wandelingen routes. Ook Destinatie Marketing Organisaties zoals Holland boven Amsterdam, routebureaus en marketing- en communicatiebureaus zoals Destinationmakers.nl die geïnteresseerd zijn in de ontwikkelingen.
Er komen steeds meer wandelroutes bij en het knooppuntennetwerk groeit gestaag. Provincie Noord-Holland bijvoorbeeld heeft alleen al ruim 3000 kilometer aan wandelnetwerken en er komen er steeds meer kilometers bij. Onderzoek van Wandelnet toont echter aan dat maar 19 procent van de wandelaars bekend is met deze routes. Hoe maken we deze routes en andere wandelnetwerken bekend bij de wandelaars?
Input voor studenten om aan de slag te gaan
Aan de hand van de customer journey van een wandelaar, het traject dat leidt tot de keuze voor een gegeven dienst of product, gaan ruim 75 studenten zelf aan de wandel. In groepjes van vier tot vijf studenten nemen ze gemiddeld acht interviews af per groep om nieuwe inzichten te ontdekken. Gestelde vragen zijn zoal:
Hoe zoeken en kiezen wandelaars nieuwe wandelroutes? Wat is voor hen daarbij belangrijk?
Hoe gedragen wandelaars zich aan het begin, tijdens en na afloop van een wandeling? Waar hebben ze behoefte aan en hoe delen ze hun ervaringen
Wat zijn aandachtspunten en succesfactoren die zorgen dat wandelaars voor, tijdens en na een wandeling een optimale beleving hebben?
Conclusies en aanbevelingen
De gezelligheidswandelaar, een van de zes wandelleefstijlen *, blijkt de meest geïnterviewde wandelaar. De wandelaar die graag in gezelschap wandelt, rondwandelingen maakt van 1-2 uur en horeca op de route belangrijk vindt.
- Een van de belangrijkste conclusies van het onderzoek is dat geïnterviewde wandelaars een centraal informatieplatform willen met daarop de meest recente informatie over alle in Nederland toegankelijke wandelpaden en -routes. Toevoegen van diverse filters om een zo persoonlijk mogelijk keuze te kunnen maken over bijv. aantal kilometers, moeilijkheidsgraad en afstand tot ov is wenselijk.
- 45-minners willen onderweg iets ‘beleven’ en zoeken prikkels, zoals locaties voor foto’s om met een hashtag te kunnen delen op de sociale media, een verhaal beluisteren, makkelijk planten identificeren, toevoegen van extra laag informatie middels een QR code (zoals met augmented reality*) en storytelling. Google maps is voor hen de belangrijkste informatiebron. Apps die deze leeftijdsgroep gebruikt zijn o.a. Polarsteps en Komoot.
- 45-plussers zoeken online naar informatie over de route, zoals een introductievideo. Ook maken ze graag gebruik van een wandelpaspoort om onderweg (online) stempels te verzamelen. De ‘druktemeter’, geïntroduceerd tijdens de pandemie, werd gewaardeerd en ziet men graag terug op druk bewandelde routes.
- Beide groepen zijn positief over meer achtergrondinformatie over wat je ziet onderweg tijdens een wandeling dmv storytelling en podwalking. Routes met verhalen zijn interessant. Deze aanbeveling is relevante informatie voor routemakers om mee te nemen in het ontwerp. Ook Strava, Runkeeper en andere wandelapps worden regelmatig gebruikt om wandelingen te monitoren en te delen op de sociale media.
Wil je de presentaties inzien? Stuur een mailtje naar marjan@destinationmakers.nl
Met dank aan Marian van der Ent, Maike van Breda en Corné Kops van #bredauniversityopappliedsciences voor de medewerking en begeleiding van de groepen. #wandelnet #nivon #wandelen #wandelonderzoek
(*) https://www.wandelnet.nl/wandelleefstijlen
(*) Een goed voorbeeld van een wandeling met augmented reality is Joure, een gratis wandelapp waardoor het leven van Douwe Egberts net echt lijkt. De app werkt met behulp van location-based storytelling. Hierbij worden afbeeldingen weergegeven hoe het er vroeger uit zag en wordt er een digitale laag over de werkelijkheid gelegd zoals te zien is in bovenstaande afbeelding.