Fietsvakanties worden alleen maar populairder. Een trend die ik zelf al had ontdekt en nu ook door een onderzoek van ABN AMRO is aangetoond.
’55-plussers zijn reislustiger dan ooit, zo blijkt uit een analyse door ABN AMRO. Het belang van deze groep voor de reiswereld neemt vanwege de vergrijzing en hun groeiende rijkdom alleen maar verder toe. Volgens de bank stijgen de jaarlijkse vakantiebestedingen van 55-plussers met bijna de helft, van 7,17 miljard euro in 2022 naar 10,68 miljard euro in 2027. Dat is goed nieuws voor reisaanbieders, hotels en vakantieparken. Die kunnen hun seizoen verlengen door slim in te spelen op de wensen van deze groep’.
⬆ Fietsvakanties zitten stevig in de lift ⬆
Op basis van een analyse van Fietsplatform Nederland verwacht ABN AMRO dat de bestedingen aan fietsvakanties dit jaar voor het eerst de magische grens van 1 miljard euro passeren. Meer dan de helft hiervan wordt bij elkaar getrapt door 55-plussers. Kansen volop dus voor DMO’s en Routebureaus om i.s.m. accommodaties nieuwe concepten en geschikte routes aan te bieden met overnachtingen voor deze doelgroep.
In oktober 2023 fietsten Marjo Kuilman en ik een deel van de Big Five Fietssafari in Limburg, een vijf-daagse fietsvakantie langs de mooiste natuurgebieden en met overnachtingen in sfeervolle hotels. Een concept dat goed in elkaar zit waarbij Limburg Marketing, de fietsverhuurder en hotels samenwerken en bagage wordt vervoerd naar de volgende locatie. Het hele verhaal is te lezen in het limburgmagazine, verkrijgbaar bij alle VVV’s, hotels en horeca in Midden-en Noord Limburg.
Lees hier het hele onderzoek van ABN AMRO Bank N.V.: https://lnkd.in/eV6TS_m6