Met de verbeeldingskracht van Van Gogh een meer impactvol verhaal vertellen: een marketingtool of een inspiratiebron?
Met deze pakkende openingsslides op de #toerismetop vertelde Elizabeth Stoit hoe Marketing Drenthe het werk en de omzwervingen van Van Gogh in deze omgeving heeft gekoppeld aan het verhaal van de oerprovincie. En hoe ze bewoners en ondernemers hebben meegenomen in de voorbereidingen om dit verhaal te omarmen en verder uit te dragen.
Want tot voor kort was het vrij onbekend (zeker voor mij) dat Vincent van Gogh drie maanden heeft doorgebracht in de omgeving van Assen en zich liet inspireren door het Drentse landschap. Hij schilderde hier veel landschappen die nu de basis zijn van de tentoonstelling in het Drents Museum.
Maar was drie maanden wel genoeg om hier een hele campagne en expositie voor op te tuigen? Even wat achtergrondinfo..
Drenthe basis voor meesterwerken
“Vincent van Gogh arriveert op 11 september 1883 in Drenthe. Hij verblijft drie maanden in Hoogeveen, Nieuw-Amsterdam/Veenoord en maakt een daguitstap naar Zweeloo. Het Drentse landschap inspireert hem. Hij vindt er de rust en ruimte om na te denken over zijn kunstenaarschap en om te experimenteren. Hij oefent met thema’s, technieken en kleuren. Van Goghs tijd in Drenthe is van belang voor zijn ontwikkeling als kunstenaar. Hij legt er een belangrijke basis voor de vele meesterwerken die hem tot een van de meest geliefde kunstenaars ooit maken”. (bron Drents Museum)
En laat de campagne en de slogan van Drenthe marketing nu net gebaseerd zijn op het oergevoel en het landschap dat Van Gogh zo inspireerde. De toevoeging van Van Gogh aan dit verhaal klopt wat mij betreft helemaal en is daarom een marketingtool die passend is. En mij bovenal inspireert om Drenthe en het Drents Museum binnenkort wat langer te bezoeken.
Dank #toerismetop en NBTC | Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen voor de organisatie en het brengen van inspirerende verhalen uit de branche. Tot 2024 in de mooie provincie Limburg!